Θεωρία και πράξη της διδακτικής του θεάτρου στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Κωδικός μαθήματος
34ΥΕ089
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Β
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Στόχοι Το μάθημα είναι βασικό για την απόκτηση παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας των φοιτητών/τριών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών. Ο διδακτικός στόχος του μαθήματος είναι να εισαγάγει τους μαθητές στις βασικές έννοιες και τις τεχνικές της διδασκαλίας της Θεατρικής Αγωγής στην εκπαίδευση. Ή ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των σπουδαστών στο περιεχόμενο, τη δομή και τις επιμέρους επιδιώξεις της διδακτικής του μαθήματος της Θεατρικής Αγωγής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επίσης, στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση από τους φοιτητές/τριες της σημασίας των μαθησιακών στόχων, της μεθοδολογίας και των στρατηγικών της διδακτικής της Θεατρικής Αγωγής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τέλος, στόχο του μαθήματος αποτελεί η πρακτική κατάρτιση των φοιτητών, μέσω βιωματικών θεατρικών εργαστηρίων σε τεχνικές διδακτικής της Θεατρικής Αγωγής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Μαθησιακά Αποτελέσματα:   
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση: 
● Να αντιλαμβάνονται τις διαφορές της διδακτικής του θεάτρου στην εκπαίδευση στην Ελλάδα και στον υπόλοιπο κόσμο. 
● Να διακρίνουν τις βασικές έννοιες και τις τεχνικές της διδασκαλίας του μαθήματος της Θεατρικής Αγωγής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. 
● Να εκφράζονται θεατρικά με το σώμα και τη φωνή τους. 
● Να παρακινούν κατάλληλα τους μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να συμμετέχουν στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής. 
● Να διαμορφώνουν και να υλοποιούν στη πράξη ένα σχέδιο διδασκαλίας της Θεατρικής Αγωγής στο Νηπιαγωγείο, στο Δημοτικό σχολείο, στο Γυμνάσιο και στο Ενιαίο Λύκειο. 
● Να αποκτήσουν δεξιότητες εμψύχωσης παιδικών ομάδων.
 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

•    Αυτόνομη εργασία 
•    Ομαδική εργασία 
•     Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής 
•    Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης 
•    Λήψη αποφάσεων
•    Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα 
•    Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής 
•    Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου 
•    Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Τα περιεχόμενα του μαθήματος είναι: 
1. Η διδακτική της Θεατρικής Αγωγής στο Νηπιαγωγείο. 
2. Η διδακτική της Θεατρικής Αγωγής στο Δημοτικό σχολείο. 
3. Η διδακτική του θεάτρου στο Γυμνάσιο. 
4. Η διδακτική του θεάτρου στο Ενιαίο Λύκειο. 
5. Θεατρικές και δραματικές τεχνικές διδασκαλίας του θεάτρου στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση 
6. Καλλιέργεια δεξιοτήτων εμψύχωσης παιδικών ομάδων 
7. Υποδειγματικές διδασκαλίες σε σχολικές τάξεις της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης 
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Εισαγωγή στην Παιδαγωγική του Θεάτρου: Η αναγκαιότητα του δράματος στην εκπαίδευση (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια)
Θεωρητική και πρακτική τεκμηρίωση της παιδαγωγικής του θεάτρου
Θεατρικό παιχνίδι – Βασικές αρχές
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση-Σημαντικοί σταθμοί:  Η Dorothy Heathcote
Η Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση στην πράξη: Δόμηση και στοιχεία διδακτικών παρεμβάσεων
Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση και ύλη διδασκαλίας
Η Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση: Μαθησιακά αποτελέσματα
Ο εκπαιδευτικός ως εμψυχωτής στην τάξη
Ο μαθητής στο πλαίσιο του μαθήματος της δραματικής τέχνης 
Θεωρίες για την ανάπτυξη και τη μάθηση
Νηπιαγωγείο
Δημοτικό
Γυμνάσιο
Λύκειο
Χωροπαιδαγωγική και δραματική τέχνη
Η στοχοθεσία – Διδακτικά σενάρια και δραματική τέχνη στην εκπαίδευση –
Η έννοια της ταξινομίας και
Ταξινομία του Bloom
Η στοχοθεσία στο δράμα
Αποτελεσματικό σχολικό περιβάλλον και δράμα
 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

25

Εργαστήρια

25

Πρακτική εφαρμογή 

25

Μελέτη

25

Μελέτες περίπτωσης

25

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 Συμμετοχή στις εργαστηριακές  ασκήσεις (30%) / Προαιρετική γραπτή εργασία (30% ή ενίσχυση του βαθμού) & Γραπτή εξέταση (70%) 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Adıgüzel, Ö. & Timuçin, E. (2010). The Effect of Creative Drama on Student Achievement in the Instruction of Some Development and Learning Theories. Procedia Social and Behavioral Sciences 9, 1741–1746.
Anderson, C. (2004). Learning in "as-if" Worlds: Cognition in Drama in Education. Theory into Practice 43 (4), 281-286.
Annarella, L. A. (1992). Creative Drama in the Classroom. ERIC: ED  391 206.
Baldwin, P. (2009). School Improvement Through Drama: A Creative Whole Class, Whole School Approach. New York: Continuum International Publishing Group.
Bolton, G. (1979). Towards a Theory of Drama in Education. Longman, Harlow.
Bolton, G. (2006). Drama in Education and TIE. In T. Jackson (Ed.), Learning through Theatre, 39-47. London: Routledge.
Bolton, G., Davis, D., & Lawrence, C. (1987). Gavin Bolton: Selected Writings on Drama in Education. London: Longman Publishing Group.
Bowell, P., & Heap, B. (2001). Planning Process Drama. London: David Fulton Publishers Ltd.
Bronfenbrenner, U., & Morris, P. A. (2006). The Bioecological Model of Human Development. In R. M. Lerner & W. Damon (Eds.), Handbook of child psychology: Theoretical models of human development, 793-828. Hoboken, NJ, US: John Wiley & Sons Inc.
Dewey, J. (1933). How We Think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Process. Boston: Heath.
Doyle, C. (1998). A self psychology theory of role in drama therapy. Arts in Psychotherapy 25(4), 223–225.
Freire, P. (1993). Pedagogy of the Opressed (transl. M. Bergman Ramos). New York: Continuum. 
Gleni, Ch. & Papadopoulos, S. (2010). When Drama Animator meets Intercultural Teacher: Pedagogy of Communicative Globalism and Inclusion. In International Conference Proceedings: Intercultural education as a project for social transformation. Linking theory and practice towards equity and social justice, 138-152. Mdna-Malta: International Association of Intercultural Education / Inter Network.
Hargreaves, J., McIntyre, A., & Morris, G. (2002). Start with the Child. The Needs and Motivations of Young People. Manchester: MORRIS HARGREAVES McINTYRE
Heathcote, D. (2008). Means and Ends: History, Drama and Education for Life. Primary History 48, 6-7.
Heathcote, D. (2010α). Mantle of the Expert. London: Borough of Redbridge (Διαθέσιμο στο διαδίκτυο, στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://www.mantleoftheexpert.com/wp-content/uploads/2010/02/DH-creativi…, τελευταία επίσκεψη 21.09.2015).
Heathcote, D. (2010β). Productive Tension. A Keystone in "Mantle of the Expert" Style of Teaching. The Journal for Drama in Education 26 (1), 8-23.
Heathcote, D. (2010γ). Internal Coherence - a Factor for Consideration in Teaching to Learn. The Journal for Drama in Education 26 (1), 24-66.
Heathcote, D. (2012). The Fight for Drama - The Fight for Education. The Journal for Drama in Education 28 (1), Special Supplement.
Heathcote, D., & Bolton, G. (1995). Drama for Learning: Dorothy Heathcote’s Mantle of the Expert Approach to Education. Portsmouth: Heinemann.
Heathcote, D., & Herbert, P. (1985). A Drama of Learning: Mantle of the Expert. Theory into Practice 24 (3), 173-180.  
Heinig, R.B. (1988). Creative Drama for the Classroom Teacher. New Jersey: Prentice Hall.
Hodgson, J. & Richards, E. (1966). Improvisation. London: England.
Jackson, T. (2006β). Education or Theatre? The Development of TIE in Britain. In T. Jackson (Ed.), Learning through Theatre, 17-37. London: Routledge.
Kelner, B.L. (1993). The Creative Classroom: A Guide for Using Creative Drama in the Classroom PreK-6. Netherland: Heinemann Portsmouth.  
Köhler, W. (1969). The Task of Gestalt Psychology. Princeton: University Press
Kondoyianni, A., Lenakakis, A. & Tsiotsos, N. (2013). Intercultural and Lifelong Learning based in Education Drama. Scenario 2013 (2), 27-47.
McCaslin, N. (1968). Creative Drama in the Classroom and Beyond. New York: Longman.
Mertler, C. (2012). Action Research: Improving Schools and Empowering Educators. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.
Mettetal, G. (2001). The What, Why and How of Classroom Action Research. The Journal of Scholarship of Teaching and Learning 2 (1), 6-13. 
Moore, M. (2004). Using Drama as an Effective Method to Teach Elementary Students. Senior Honors Theses, Paper 113.
Neelands, J. & Goode, T. (2000). Structuring Drama Work. A Handbook of Available Forms in Theatre and Drama. Cambridge: Cambridge University Press.  
Neelands, J. (1984). Making Sense of Drama: a Guide to Classroom Practice. London, Portsmouth, NH: Heinemann Educational Books & 2D Magazine.
Neelands, J. (2006). Re-imagining the Reflective Practitioner: Towards a Philosophy of Critical Praxis. In J. Ackroyd (Ed.), Research Methothologies for Drama Education, 15-48. London: Trentham Books Limited. 
O' Neill, C. (1995). Drama Worlds: A Framework for Process Drama. Portsmouth: Heinemann.
O' Neill, C. (2015). Dorothy Heathcote in Education and Drama: Essential Writings. London: Routledge.
O' Toole, J. (1992). The Process of Drama: Negotiating Art and Meaning. London: Routledge.
O' Toole, J., Stinson, M., & Moore, T.  (2009). Drama and Curriculum: A Giant at the Door. Sydney: Springer.
Slade, P. (1954). Child Drama. LoLondon: University of London Press.
Spolin, V. (1963). Iprovisation for the Theatre. A Handbook of Teaching and Directing Techniques. Evanston, Illinois: Northwestern University Press.
Spolin, V. (1986). Theater Games for the Classroom: A Teacher's Handbook. Evanston: Northwestern University Press.
Wagner, B. (1976). Dorothy Heathcote: Drama as a Learning Medium. Washington: National Education Association.
Ward, W. (1930). Creative Dramatics: For the Upper Grades and Junior High School. New York: Appleton & Co.
Warren, B. (2000). Drama: Using the Imagination as a Stepping-Stone for Personal Grouth. In B. Warren (Ed.), Using the Creatice Arts in Therapy, 111-132. London: Routledge.
Wright, D.K. (1999). A Work of Hearts. Unpublished PhD Dissertation. Trontheim: Norwegian University of Science and Technology.
Wright, P.R. (2006). Drama Education and Development of Self: Myth or Reality? Social Psychology of Education 9, 43–65.
 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/2642/